2021. január 27., szerda

2020 november-decemberi wrap up | Stella

 Sziasztok!

Októberben elindítottam egy új bejegyzés sorozatot, amelyben a havi olvasmányaimról írok. Időhiány miatt a novemberi wrap-up-ot most összevontam a decemberivel.

2020 novembere és decembere számokban: 

Ebben a két hónapban 12 könyvet olvastam és mind a 12-t sikerült befejeznem. Kivételesen nem maradt félbe könyvem az év végére. Az olvasott könyvek közül két könyv volt az, amit már korábban elkezdtem, az egyikből 70 oldal, a másikból 592 oldal jutott ezekre a hónapokra. Oldalszámban a november 1094 oldalt, a december pedig 1790 oldal jelentett. A két hónap alatt összesen 2884 oldalt sikerült elolvasnom.

November legjobb olvasmánya:

Hannah Kent: Rekviem egy gyilkos asszonyért

December legjobb olvasmánya:

Stephen King: Az

Az olvasmányaim:

NOVEMBER

1. Nicholas Sparks: Üzenet a palackban

            Ennek a könyvnek a nagy részét még októberben olvastam. Nagyjából 70 oldal csúszott át erre a hónapra. Erről a könyvről részletesebben, majd egy bejegyzésben írok.

A könyv főszereplője Theresa Osborne egy harmincas éveiben járó, tehetséges újságírónő. Éppen a szabadságát tölti, amikor egy reggel futás közben talál egy lezárt üveget a tengerparti homokban. A palack egy papírtekercset rejtett, ami egy szívhez szóló levelet tartalmazott. Theresának szimpatikus lesz a levél írója, és egy idő után úgy dönt, hogy szeretné megismerni közelebbről is. Meg is kezdi hát a nyomozást utána. Kérdés, hogy megtalálja-e és valóban olyan-e, mint amilyennek elképzelte.

2. Julie Rusher: Robert Pattinson

    
       
Ezt a könyvet még októberben sikerült beszereznem kemény 100 Ft-ért a debreceni Alexandra könyvesbolti akciójakor. Elég régi, még az Alkonyat filmek berobbanásának idejéből származik. Látszik, hogy akkor mindenki igyekezte meglovagolni azt a hullámot.

A könyvben Robert Pattinson életéről olvashatunk egy rövid összefoglalót nagyjából 2009-ig. Főleg a szakmai karrierjére fókuszálnak. Erősen bulvár szagú az egész szöveg, ami rengeteg színes képpel van illusztrálva. Érzik, hogy nagyon el akarják adni az olvasónak Robertet, de ha valaki már megvette ezt a könyvet, akkor már késő, mert valószínűleg már ismeri valahonnan a színészt. Kissé falra másztam az ismétlésektől, amikben azt hangoztatták, hogy Rob mennyire menő, na meg szexi és ő a jövő nagy csillaga. Egyébként említettem már, hogy Robertnek mennyire szemet gyönyörködtetően jó teste van? A biztonság kedvéért, hogy rajongásunk teljes elköteleződés legyen még kapunk a könyvhöz ajándékba egy A3-as posztert is. Szerencsére olyan példányt sikerült vennem, amiben még megvolt ez a poszter. Bár ennek nem azért örülök, mert ki szeretném tenni a falamra, inkább csak a teljesség érzése miatt. Ha 10 évvel ezelőtt, amikor még tartott nálam is a twilight-láz ráakadtam volna erre a kötetre - ráadásul ilyen jó áron - akkor biztosan jobban tetszett volna. Még talán Edward is szemezhetett volna velem a falról. :D

3. Hannah Kent: Rekviem egy gyilkos asszonyért

            Ezt a könyvet egy közös olvasás keretében sikerült elolvasnom. Szerencsére novemberben éppen akciós volt az Alexandrában, így be is szereztem az olvasáshoz. Viszonylag kevés Arany Pöttyöst olvastam eddig, de úgy látom ezen a szokásomon érdemes lesz változtatnom. Bővebben, később egy bejegyzés kereteiben mesélek, majd erről a kötetről. :)

A XXI. század eleji Izlandon járunk. A könyv főszereplője Agnes Magnúsdóttir, egy izlandi nő, akit gyilkosság vádjával tartóztattak le. Agnest és két társát halálra ítélték, a kivégzésük napját azonban még nem tűzték ki. A fogvatartottakat megfelelő hely hiányában tanyákon szállásolják el az ítélet végrehajtásáig. Így kerül Agnes a Kornsába, ahol cselédi munkákkal tölti majd a napjait. A bíróság kijelölt számára egy lelkészt, aki felkészítheti az előtte váró eseményre. A könyv során kettejük beszélgetéséből megismerhetjük a nő életét gyermekkorától kezdve és megtudhatjuk a kérdéses ügy részleteit az ő szemszögéből is. Kiderül, hogy korántsem úgy történtek a dolgok, ahogy azt eredetileg gondolták.

4. Audrey Nifenegger: Az időutazó felesége

           


Ezt a könyvet Astriddal közösen olvastuk a hónapban. A filmet évekkel ezelőtt többször is megnéztem és szerettem. Régóta kíváncsi voltam, hogy könyvben milyen lehet. Kezdetben elég nehezen hangolódtam rá a könyvre, kicsit összezavartak az időugrások, de miután felvettem a fonalat elég izgalmas volt. Még nem tudom, hogy lesz-e belőle bejegyzés a későbbiekben.

A történet főszereplője Clare Abshire, egy hétköznapi lány, aki már 6 éves korában találkozott az igaz szerelmével. Na, de nem az oviban/suliban, ahogy elsőre gondolnánk. A házuk közelében lévő tisztáson egyik nap egy harminc éves, különös férfi jelent meg anyaszült meztelenül. Ő volt Henry. Kiderül, hogy a férfi egy ritka betegség következtében képes az időutazásra és gyakran felkeresi a múltja, vagy a jövője érzelmi csomópontjait. Sajnos nincs irányítása a dolog felett, így Henry élete eléggé kiszámíthatatlan és veszélyes. Clare mégis vállalná a kockázatot érte és izgatottan várja a pillanatot, amikor végre személyesen is találkozhat a jelenbeli Henry-vel, hisz ő már tudja, hogy hová vezet majd az a találkozás.

 

DECEMBER

5. Lantos Mihály: Villámolvasás a gyakorlatban – Tanulj meg tanulni!

           

Nagy elvárásokkal ugrottam neki ennek a könyvnek. A villámolvasás gondolata már korábban is felmerült bennem, de az elmúlt féléveim még sürgetőbbé tették a módszer elsajátítását. Egy tanfolyammal lehet jobban jártam volna, de a könyv lényegesen olcsóbb volt.

Akadt olyan dolog a könyvben, amivel már találkoztam korábban is (pl. elmetérképezés). Gyorsan olvasható, ahhoz képest, hogy részletes benne a magyarázat. Próbálja érthetően átadni a tudást, néhol még filozófiai eszmefuttatások is vannak benne. A módszer viszont sajnos nálam nem működött. Vagy azért, mert nem szántam elég időt a feladatokra, vagy mert egyszerűen nem tudok átállni a jobb agyféltekés gondolkodásra. Nem tudom.

Igazából már az elején elakadtam, amikor nem tudtam keresztül nézni a villámolvasni kívánt könyvön (ami nekem ez a könyv volt). Jelenleg nincs kapacitásom ezzel foglalkozni, de később még lehet, előveszem.

6-10. I-Huan: Makrancos hercegnő teljes sorozat (1-5. rész)

            Decemberben a szorgalmi időszak vége felé közeledve a számonkérések is megérkeztek. Ilyenkor inkább a rövidebb olvasmányokat preferálom, amiket be tudok suvasztani az üres járatokba. Végre sikerült beszereznem a sorozat hiányzó két részét (4-5. rész) a Delta Vision oldaláról, így erre az időszakra ezt a rövid manhua (kínai képregény) sorozatot választottam könnyed olvasmányként és nem nyúltam mellé.


Bár a nevekkel kezdetben elég volt megbirkózni, idővel megszoktam őket. Az első kötetnél azt hittem, hogy egy egyszerű „esetlen lányból neveljünk hercegnőt” típusú kötetről van szó, de később megbonyolódtak a dolgok. Az egyik szál alapján bizonyítani kell Cse Li-nek, hogy ő Ji Fu hercegnő, a másik szálon mellette pedig a romantikus szál futott. Néhány fordulat kiszámítható volt ugyan, de a legtöbb meglepett. Izgalmas történet volt, szép rajzolással.

A Makrancos hercegnő kötetek egy romantikus történetet mesélnek el az ősi Kínából, a Szung-dinasztia idejéből. (Az első kötet elején van is egy kis történelmi összefoglaló.) A Csin Kang-felkelés idején, a császár ágyasa kénytelen kimenekíttetni a palotából a gyermek hercegnőt. Sok év telik el azóta. Időközben a császár hazahívta hű katonáját, Csung Lu Vut is és megbízta azzal, hogy kutassa fel az elveszett családtagjait. Ő lesz a történet egyik központi szereplője.  A főszereplő pedig Cse Li, egy fiatal lány, aki egy falusi orvos fiú, Tang Huj fogadott testvére. A lány szerelmes a fiúba, de fél bevallani az érzéseit. Tang Huj, amikor megtudja, hogy a császár fürkésze az elveszett családtagok után kutat, úgy dönt, hogy eleget tesz egy régi ígéretnek és elviszi hozzá Cse Li-t, egy levéllel bizonyítva, hogy ő az elveszett Ji Fu hercegnő. A szavukat azonban Csung Lu Vu megkérdőjelezi. A fiatal lány nem szeretne az udvarban maradni. Ő csak a faluban szeretne élni Tang Huj mellett. Innen azonban már nincs visszaút. Ha nem tudja meggyőzni pár hónap alatt a megfelelő embereket és a császárt, hogy ő az igazi Ji Fu hercegnő, akkor mindketten rajta veszthetnek. Azonban ez a feladat korántsem olyan egyszerű, mint azt az ember elképzelné, a tanuláson kívül ugyanis sok más tényező is nehezíti a palotába jutást.

11. Mark Cotta Vaz: Twilight – Alkonyat Kulisszatitkok – Illusztrált nagykalauz a filmhez

    


       
Ezt a könyvet szintén egy akció keretén szereztem be a Könyvmolyképző Kiadótól, még októberben két másik részével együtt. Mivel rövid könyv, tele sok képpel, így decemberben még ez is belefért.

A könyv egyszerű filmkönyv. Az Alkonyat film elkészülését mutatja be, főleg a forgatási nehézségekre koncentrálva. Olyan dolgokkal találkozhatunk benne, mint: a megfelelő helyszínek kiválasztásának problematikája; időjárási viszontagságok; a jelmezválasztás mögött megbúvó szándékok; egyes jelenetek kivitelezése (például akció jelenetek, a parkolós baleset stb). Korábban, még 2019-ben olvastam Catherine Hardwicke: Twilight – A rendező notesze című könyvet is, és rá kellett jönnöm, hogy viszonylag sok átfedés van a kettő között. Ezt betudtam annak, hogy mindkettő az Alkonyat film elkészítéséről szól. A negyede után lényegében csak gyorsan át akartam szaladni a mostani olvasásomon. Kíváncsi vagyok, hogy a többi könyv milyen lehet. Mivel azok esetében nincs „előtudás”, így remélem, hogy jobbak lesznek.


12. Stephen King: Az

            Ez a másik könyv, ami már az októberi wrap up-ban is szerepelt. Elég régóta tart az olvasás, de 2020 vége előtt mindenképpen szerettem volna befejezni. Emlékszem, amikor augusztusban neki álltam, insta-storyban még azzal viccelődtem, hogy karácsonyra talán befejezem. Hát nem nagyon lőttem mellé. A könyv utolsó 200 oldalát a két ünnep között pörgettem végig. Hosszú küzdelem volt, de megérte. Ez a könyv lett az eddigi leghosszabb olvasmányom.


A történet hét fiatalról szól, akik Derry városában élnek, és akiket különböző okokból kipécéztek maguknak a kortársaik. Viszont nem csak ez köti össze őket. Derry csatornáiban él valami. Valami, ami gyerekekre vadászik. Sosem lehet tudni, hogy milyen alakot ölt magára. Ezzel a rémséggel már mindannyian találkoztak valamilyen alakban. Ahhoz viszont, hogy túléljék Az-t, össze kell fogniuk. Gyermekként viszont nem sikerül vele teljesen leszámolni. 27 év múlva visszatér és újra terrorban tartja Derry városát. A hét fiatal annak idején ígéretet tett, hogyha Az visszatér, ők is visszatérnek a városba és megállítják bármi áron. Kérdés, hogy ez sikerül-e nekik, vagy szörnyet halnak mindannyian.


2020 számokban és 2021-es tervek

A 2020-as év végére 119 elolvasott könyvem lett 25 122 oldallal. Az olvasott könyvek fele képregény, vagy keleti képregény (manga/mahua/manhwa) volt. 2019-ben már közelítettem a 100 könyvhöz, így 2020-ra ezt tűztem ki vágyott célul magamnak. Örülök, hogy tavaly kezdtem kilábalni az olvasási válságból és a hosszabb regényekhez is bátrabban nyúltam. Idén 3 db ezer oldal körüli könyvet is sikerült kivégeznem, és mind remek olvasmánynak bizonyultak.

2021 kicsit zsúfoltabb lesz a szakdolgozat és a vizsgák miatt, de remélem legalább 50 könyvet sikerül majd elolvasnom. Oldalszámot tekintve pedig a 10 000 oldalas plecsnit célozom meg, de ha valamiből több sikerül majd elérni, az sem lesz baj. :D

Összegzés:

            Bár ezúttal a két hónap alatt olvastam körül-belül annyit, mint októberben, mégis büszke vagyok magamra, hogy sikerült elolvasnom ezeket a könyveket. Remélem a következő hónapok is olvasmányokban gazdagok lesznek. Nekem legalábbis sok tervem van. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése